Betesdilemma.

En tjej i mitt stall berättade för mig att hon hade hört att vissa hästar blir tjockare om det står inne på natten än om de skulle gå ute dygnet runt. Enligt den teorin så är det så att hästarna vet om att de ska bli inplockade på eftermiddagen så de "hetsäter" hela dagen för att få i sig så mycket som möjligt, så om de istället skulle gå ute hela dygnet så äter de inte lika mycket. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Jag kan absolut tänka mig att litegrann ur detta kan stämma men jag har svårt att tro på allting. Eftersom att Isac är hetsätaren nr 1 så tror jag inte att det har så stor betydelse om han vet om att han ska gå in eller inte, han får nog i sig lika mycket mat oavsett, haha! Jag tycker i alla fall att det är skönt å veta att de står inne några timmar, för mig känns det i alla fall som att han inte skulle bli lika tjock då... Vad tror du?
 
Såhär såg den lilla bullen ut när jag och mamma hämtade hem honom för ca 2 år sedan. Haha en riktig knubbis! Så det här är anledningen till att jag håller honom på "så lite gräs som möjligt".
 
/ Lisa

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja det stämmer. Likadant om hästarna börjar gå på fri tillgång på t ex hösilage. Då hetsäter de i början, tills de fattar att maten faktiskt inte försvinner. Då äter de bara den mängden som behövs och sen kan de gå ifrån hösilaget för att stå och vila/busa eller vad de nu gör. I början bor de typ i foderhäcken.

Likadant är det på betet, de hetsäter i början "för att maten inte ska ta slut", sen när de fattar att de kan äta när de vill så lugnar de ner sig och äter inte hela dygnen. Men om hästarna tas in över natten så börjar proceduren om, för då avbryter du ju den och hästarna lär sig att maten faktiskt tar slut. Eftersom de åker in på box.

Hetsäter gör alla hästar i början, sen lugnar dom ner sig efter ett tag.
Förstår du hur jag menar? =)

2012-06-22 @ 15:30:56
URL: http://semlur.blogg.se
Postat av: isabelle

Kanske stämmer lite, men jag har svårt att det är så till hundra procent. Jag menar, hästarna går ju på bete varje sommar, och plockas in till vinterhalvåret, så de brukar väl veta hur det går till.
Våra hästar kommer in sent på eftermiddagen (helst inte innan klockan fem) och kommer ut väldigt tidigt, ibland redan klockan sex.
När de kommer in på eftermiddagen ligger det hö i boxen, och på kvällen får de kvällsmat + kvällshö. På så vis är dom egentligen inte utan mat alls, man ser ju tydligt när man t. ex mockar om det är hö kvar eller inte. Innan jag minskade på höet när hästarna släpptes på bete lämnade min häst kvar ganska mycket hö för att hon helt enkelt inte var hungrig och struntade i att äta, hon vet ju att hon har käk utomhus hela dagen :)
Oj det kanske blev lite långt haha.

2012-06-22 @ 17:54:31
URL: http://dressyrisabelle.blogg.se/
Postat av: Johanna

Haha, älskar jämförelsebilden (och skäms lite...)

Svar: Du ska inte skämmas! Han är finast oavsett ju :D
yrdressage.blogg.se

2012-06-23 @ 16:31:31
Postat av: Lina

jag tror inte att de stämmer! eller kanske lite men de spelar ju stor roll på vad man har för häst. Jag har min häst inne varanan natt för då "förvirrar" man dom lite. Han är i vanliga fall stallets största matvrak och hetsäter hela tiden, han har gått på fri tillgång på hö i över ett halvår och de har inte blivit bättre... medans andra hästar i stallet har lugnat ner sig efter ett tag, men man kan inte dra alla över en kant och säga att alla hästar lugnar ner sig! man måste hitta en lösning som passar just ens egna häst :)
Min häst har vi provat att ha både på bete hela tiden och att han har varit inne på nätterna och jag har inte märk någon skilnad. Han fungerar bäst på att vara inne ibland och ute ibland, och dessutom tror jag att hästarna kan tycka de är lite skönt att få komma in och sova i en box och slippa alla mygg och så :)

2012-06-24 @ 17:17:04
URL: http://linaotryggve.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0