Kiropraktorbesök.

Eftersom att jag länge har misstänkt att allt inte riktigt står rätt till med Isacs kropp så bestämde sig jag och mamma för att kolla upp det. Vi fick tips av några bekanta att åka till en kiropraktor i Tierp som sas vara väldigt duktigt. Så vi bokade tid och åkte dit. När vi kom dit så hade vi ingen aning varken om vart vi skulle gå eller vad vi skulle göra. Så vi traskade in i stallet där det var fullt med hästar som behandlades på olika sätt. Jag och mamma måste ha sett helt efterblivna ut för vi stod mest bara och glodde efter någon som vi kunde fråga. Till slut haffade vi en tjej som såg ut att jobba där och hon hälsade oss välkommna och sa att vi kunde ställa in Isac i en box. Jag blev lite förvånad över att det bara var att komma dit och ställa in hästen i väntan på våran tur men vi gjorde som hon sa.

Efter bara några minuter så kom en man fram till oss och presenterade sig. Han frågade vad jag hade för häst och hur gammal han var osv. Sen så kände han igenom honom och lät även sin praktikant göra det. Sen berättade han att Isac har sex till sju kotor från mitt på ryggen och ner till svansen som ligger förskjutna åt vänster och det är därför som det blir väldigt svårt för honom att få med sig höger bak och därmed fatta höger galopp. Så han satte lite akupunkturnålar, lät honom stå i boxen i några minuter och sen knäckte han hästen både här och där. Det knakade och sprakade i Isac och jag stod mest bara och glodde (igen...). När det var klart så berättade han för oss vad han hade gjort och att Isac skulle skrittas för hand nästa dag och dagen efter skrittas uppsutten och därefter ridas som vanligt. Det skulle ta upp till 3-4 behandlingar innan ryggen var i bra skick igen.

Efter första besöket så kände jag inte så stor skillnad, men vi var där i fredags igen och herregud vilken skillnad det har varit under de två ridpassen jag har ridit nu. Isac ålar sig inte alls lika mycket åt sidorna längre och jag känner hur han verkligen får med sig höger bakben i varje steg. Än har jag inte vågat på mig att testa någon högergalopp, men den får vi väl ge oss på snart.

Jag tror faktiskt på sånthär med kiropraktik och massage, man vet ju själv hur stel man kan vara och hur lätt det är att bli sne i ryggen osv. Tror ni på detta eller tror ni att det bara är bluff å båg?





/ Lisa


Kommentarer
Postat av: www.dressyrvingar.blogspot.com

ååh vilken fining! :)

2012-06-19 @ 20:00:17
URL: http://dressyrvingar.blogspot.com
Postat av: Johanna

Åh, så spännande att läsa om! Är så glad att du tar så bra hand om honom <3

Svar: Hihi är så glad över att jag får göra det :D
yrdressage.blogg.se

2012-06-23 @ 16:29:30
Postat av: Jenny

Jag har också jättebra erfarenhet av att få Tingeling undersökt och behandlad av ET!
Hon ska bli behandlad i helgen som kommer och då får vi se vad hon säger. Jag vet att hon kommer hitta saker men sen är ju frågan hur många behandlingar det krävs för att det ska bli bra.

2012-06-24 @ 20:03:32
URL: http://lilatiger.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0